ISU GURU SUKAN DAN GURU KHAS TIDAK MAHIR MENGGUNAKAN
TEKNOLOGI DALAM PENDIDIKAN
Teknologi dalam pendidikan ini adalah salah satu cara penyampaian seseorang itu dalam menggunakan alat yang berteknologi.Sebagai contoh telefon,Ipad,laptop dan sebagainya.Dalam isu yang ditekankan pada waktu kini adalah berkaitan dengan guru yang kurang mahir untuk menggunakan alat-alat sebegini dalam pengajaran dam pembelajaran mereka.Hal ini perlu diambil berat oleh setiap guru bahawa cara pembelajaran masa kini semakin meningkat.Dengan menggunakan alat yang berteknolgi tinggi ini,ia sedikit sebanyak dapat membantu pelajar dalam pembelajaran mereka seharian.Guru juga sedia maklum bahawa bukan semua pelajar di sekolah dapat mempelajari sesuatu pelajaran dengan hanya percakapan atau dikenali sebagai Chalk and Talk.Oleh itu terdapat beberapa aspek yang menyebabkan seseorang guru sukan itu kurang mahir dalam menggunakan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran mereka.
Pelbagai isu akan timbul dalam penggunaan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran. Hal ini akan timbul apabila seseorang guru mempunyai masalah pengajaran mereka dalam menggunakan teknologi. Walaupun penggunaan alat teknologi ini banyak faedahnya dalam pengajaran dan pembelajaran , namun tidak ramai guru yang menggunakan kemudahan yang disarankan oleh kerajaan ini. Antara alasan yang sering diperdengarkan oleh guru adalah kekangan masa dalam menyediakan bahan ABM dalam membina persembahan dan mengintergrasikan multimedia sekurang-kurangnya menggunakan Powerpoint dengan input-input seperti rakaman suara, memasukkan video, grafik dan bunyi mengikut kreativiti guru itu sendiri. Walaupun dengan penggunaan teknologiini boleh menarik minat pelajar , namun segelintir guru lebih suka menggunakan kaedah tradisonal dalam pengajaran mereka. Bagi mereka kaedah ini lebih mudah dan cepat semasa sesi pengajaran dan pembelajaran berlaku. Sekiranya guru tidak menguasai kemahiran alat teknologi, ini akan menyebabkan masa akan terbuang begitu sahaja kerana guru berkenaan terpaksa mengambil masa yang agar lama untuk menyediakan persiapan pengajaran dan pembelajaran.
Kebanyakkan guru sukan pada masa kini,mererka tidak mengkreativitikan cara pengajaran mereka.Sudah menjadi tradisi turun temuran apabila waktu sukan,guru akan memberi sebiji bola untuk pelajar lelaki dan satu biji bola jaring untuk pelajar wanita.Jika dilihat dan dikaji pada kebanyakkan sekolah,majoritinya adalah sebegitu dan masih tidak berubah.Ini adalah kerana seseorang guru itu kemungkinan mengikut cara guru sukan mereka mengajar semasa mereka menjadi pelajar dahulu.
Walau bagaimanapun,Cara ini masih boleh diatasi dengan adanya teknologi dalam pendidikan ini.Cara pengajaran ini juga telah diperkatakan dan disarankan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia.Oleh itu,guru perlu memainkan peranan dalam menyediakan bahan mengajar menggunakan alat teknologi yang disarankan oleh KPM.Sebagai contoh,Seorang guru juga boleh menggunakan Ipad untuk memperlihatkan video-video berkaitan dengan sukan kepada pelajar,Ini juga membawa kesan positif jika seseorang guru itu bercerita tentang atlet berbasikal negara sedangkan pelajar mereka tidak mengenali atket tersebut.dengan adanya teknologi seperti Ipad,guru dapat memperlihatkan kepada pelajar atlet berbasikal negara dengan menggunakan masa yang singkat.Pelajar juga akan berasa seronok dalam cara pengajaran guru tersebut.
Terdapat banyak cabaran dalam mengintegrasikan teknologi dalam pendidikan matematik. Bukan sahaja melibat kepada kesesuaian perisian yang digunakan, malah juga melibatkan sikap guru. Dalam satu kajian yang melibatkan penggunaan komputer di empat buah sekolah di Amerika Syarikat, latihan teknologi maklumat yang konsisten terhadap kakitangan telah dikenal pasti sebagai satu faktor yang penting yang memupuk sikap positif dalam kalangan guru yang seterusnya membawa kepada perubahan dalam aktiviti profesional guru dalam teknologi maklumat selepas dua tahun.
Merujuk kepada perkaitan di antara sikap guru dengan umur, mendapati, secara keseluruhannya guru yang muda mempunyai sikap yang positif terhadap komputer berbanding guru yang lebih berusia. Ini adalah kerana guru-guru muda ini telah terdedah dengan komputer sama ada di sekolah mahupun di universiti sedangkan golongan guru yang lebih berusia tidak mengalaminya. Guru perlu bersedia menerima perubahan ini dengan fikiran terbuka dan positif serta berusaha menangani perubahan dalam proses pengintegrasian teknologi ini. Guru perlu menyesuaikan diri dengan alat teknologi dan menguasai pedagogi untuk mengurus kelas. Dalam situasi pembelajaran, guru perlu membuat perkaitan yang eksplisit atau jelas antara teknologi dan pengetahuan professional mereka sebagai kaedah, atau kandungan subjek yang diajar.
Pendidikan khas juga tidak terkecuali dari tempias perkembangan teknologi yang mana ia banyak memberi faedah kepada proses P&P yangberlaku di sekolah pendidikan khas. Analisis pendidikan khas merujukpada kegiatan yang menjelaskan unsur-unsur dalam pendidikan khas,termasuklah peristilahan, doktrin, atau ajaran.Beberapa perkara perlu dipertimbangkan oleh guru dalam mendidikpelajar khas. Ini kerana pendekatan penerimaan pembelajaran merekaamat berbeza dengan pelajar biasa. Menurut Effandi Zakaria (2004), pelajarkhas ini menunjukkan kesukaran dalam keupayaan visual ruang. Merekamenghadapi masalah berkaitan pengiraan, bahasa, dan sebagainya.Oleh itu, mereka mempunyai keupayaan yang terhad dalam pencapaianberbanding pelajar-pelajar biasa yang sebaya dengannya. Justeru itu,pengenalan teknologi kepada pelajar khas merupakan satu idea yang perludipertimbangkan terlebih dahulu, kerana teknologi memerlukan pelajar yang menguasai dan berkemahiran dalam menggunakannya.
Oleh itu, tahappelajar khas yang sederhana dalam pencapaian akademik dibimbangi akan menyebabkan mereka takut dan tidak berminat menguasai teknologi. Ini akan menjadi satu kerugian jika teknologi tidak diaplikasi dalam pendidikan kerana banyak kelebihan boleh digunakan melaluinya. Berdasarkan kepada kajian dokumentasi yang dilakukan oleh Mohd Arif Hj Ismail dan Norsiati Razali @ Mohd Ghazali (2003) ke atas sebuah sekolah bestari di daerah Kuantan, Negeri Pahang, Malaysia didapati bahawa penggunaan makmal komputer untuk penggunaan perisian kursus bestari atau melayari internet yang disediakan agak kurang memuaskan. Oleh itu, tahap penggunaan komputer di Sekolah Pendidikan Khas menjadi persoalan yang boleh dikaji, ekoran daripada kajian yang telah dijalankan di sekolah bestari kerana perlaksanaan di kedua-dua sekolah adalah berbeza.
Teknologi dalam pendidikan ini adalah salah satu cara penyampaian seseorang itu dalam menggunakan alat yang berteknologi.Sebagai contoh telefon,Ipad,laptop dan sebagainya.Dalam isu yang ditekankan pada waktu kini adalah berkaitan dengan guru yang kurang mahir untuk menggunakan alat-alat sebegini dalam pengajaran dam pembelajaran mereka.Hal ini perlu diambil berat oleh setiap guru bahawa cara pembelajaran masa kini semakin meningkat.Dengan menggunakan alat yang berteknolgi tinggi ini,ia sedikit sebanyak dapat membantu pelajar dalam pembelajaran mereka seharian.Guru juga sedia maklum bahawa bukan semua pelajar di sekolah dapat mempelajari sesuatu pelajaran dengan hanya percakapan atau dikenali sebagai Chalk and Talk.Oleh itu terdapat beberapa aspek yang menyebabkan seseorang guru sukan itu kurang mahir dalam menggunakan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran mereka.
Pelbagai isu akan timbul dalam penggunaan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran. Hal ini akan timbul apabila seseorang guru mempunyai masalah pengajaran mereka dalam menggunakan teknologi. Walaupun penggunaan alat teknologi ini banyak faedahnya dalam pengajaran dan pembelajaran , namun tidak ramai guru yang menggunakan kemudahan yang disarankan oleh kerajaan ini. Antara alasan yang sering diperdengarkan oleh guru adalah kekangan masa dalam menyediakan bahan ABM dalam membina persembahan dan mengintergrasikan multimedia sekurang-kurangnya menggunakan Powerpoint dengan input-input seperti rakaman suara, memasukkan video, grafik dan bunyi mengikut kreativiti guru itu sendiri. Walaupun dengan penggunaan teknologiini boleh menarik minat pelajar , namun segelintir guru lebih suka menggunakan kaedah tradisonal dalam pengajaran mereka. Bagi mereka kaedah ini lebih mudah dan cepat semasa sesi pengajaran dan pembelajaran berlaku. Sekiranya guru tidak menguasai kemahiran alat teknologi, ini akan menyebabkan masa akan terbuang begitu sahaja kerana guru berkenaan terpaksa mengambil masa yang agar lama untuk menyediakan persiapan pengajaran dan pembelajaran.
Kebanyakkan guru sukan pada masa kini,mererka tidak mengkreativitikan cara pengajaran mereka.Sudah menjadi tradisi turun temuran apabila waktu sukan,guru akan memberi sebiji bola untuk pelajar lelaki dan satu biji bola jaring untuk pelajar wanita.Jika dilihat dan dikaji pada kebanyakkan sekolah,majoritinya adalah sebegitu dan masih tidak berubah.Ini adalah kerana seseorang guru itu kemungkinan mengikut cara guru sukan mereka mengajar semasa mereka menjadi pelajar dahulu.
Walau bagaimanapun,Cara ini masih boleh diatasi dengan adanya teknologi dalam pendidikan ini.Cara pengajaran ini juga telah diperkatakan dan disarankan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia.Oleh itu,guru perlu memainkan peranan dalam menyediakan bahan mengajar menggunakan alat teknologi yang disarankan oleh KPM.Sebagai contoh,Seorang guru juga boleh menggunakan Ipad untuk memperlihatkan video-video berkaitan dengan sukan kepada pelajar,Ini juga membawa kesan positif jika seseorang guru itu bercerita tentang atlet berbasikal negara sedangkan pelajar mereka tidak mengenali atket tersebut.dengan adanya teknologi seperti Ipad,guru dapat memperlihatkan kepada pelajar atlet berbasikal negara dengan menggunakan masa yang singkat.Pelajar juga akan berasa seronok dalam cara pengajaran guru tersebut.
Terdapat banyak cabaran dalam mengintegrasikan teknologi dalam pendidikan matematik. Bukan sahaja melibat kepada kesesuaian perisian yang digunakan, malah juga melibatkan sikap guru. Dalam satu kajian yang melibatkan penggunaan komputer di empat buah sekolah di Amerika Syarikat, latihan teknologi maklumat yang konsisten terhadap kakitangan telah dikenal pasti sebagai satu faktor yang penting yang memupuk sikap positif dalam kalangan guru yang seterusnya membawa kepada perubahan dalam aktiviti profesional guru dalam teknologi maklumat selepas dua tahun.
Merujuk kepada perkaitan di antara sikap guru dengan umur, mendapati, secara keseluruhannya guru yang muda mempunyai sikap yang positif terhadap komputer berbanding guru yang lebih berusia. Ini adalah kerana guru-guru muda ini telah terdedah dengan komputer sama ada di sekolah mahupun di universiti sedangkan golongan guru yang lebih berusia tidak mengalaminya. Guru perlu bersedia menerima perubahan ini dengan fikiran terbuka dan positif serta berusaha menangani perubahan dalam proses pengintegrasian teknologi ini. Guru perlu menyesuaikan diri dengan alat teknologi dan menguasai pedagogi untuk mengurus kelas. Dalam situasi pembelajaran, guru perlu membuat perkaitan yang eksplisit atau jelas antara teknologi dan pengetahuan professional mereka sebagai kaedah, atau kandungan subjek yang diajar.
Pendidikan khas juga tidak terkecuali dari tempias perkembangan teknologi yang mana ia banyak memberi faedah kepada proses P&P yangberlaku di sekolah pendidikan khas. Analisis pendidikan khas merujukpada kegiatan yang menjelaskan unsur-unsur dalam pendidikan khas,termasuklah peristilahan, doktrin, atau ajaran.Beberapa perkara perlu dipertimbangkan oleh guru dalam mendidikpelajar khas. Ini kerana pendekatan penerimaan pembelajaran merekaamat berbeza dengan pelajar biasa. Menurut Effandi Zakaria (2004), pelajarkhas ini menunjukkan kesukaran dalam keupayaan visual ruang. Merekamenghadapi masalah berkaitan pengiraan, bahasa, dan sebagainya.Oleh itu, mereka mempunyai keupayaan yang terhad dalam pencapaianberbanding pelajar-pelajar biasa yang sebaya dengannya. Justeru itu,pengenalan teknologi kepada pelajar khas merupakan satu idea yang perludipertimbangkan terlebih dahulu, kerana teknologi memerlukan pelajar yang menguasai dan berkemahiran dalam menggunakannya.
Oleh itu, tahappelajar khas yang sederhana dalam pencapaian akademik dibimbangi akan menyebabkan mereka takut dan tidak berminat menguasai teknologi. Ini akan menjadi satu kerugian jika teknologi tidak diaplikasi dalam pendidikan kerana banyak kelebihan boleh digunakan melaluinya. Berdasarkan kepada kajian dokumentasi yang dilakukan oleh Mohd Arif Hj Ismail dan Norsiati Razali @ Mohd Ghazali (2003) ke atas sebuah sekolah bestari di daerah Kuantan, Negeri Pahang, Malaysia didapati bahawa penggunaan makmal komputer untuk penggunaan perisian kursus bestari atau melayari internet yang disediakan agak kurang memuaskan. Oleh itu, tahap penggunaan komputer di Sekolah Pendidikan Khas menjadi persoalan yang boleh dikaji, ekoran daripada kajian yang telah dijalankan di sekolah bestari kerana perlaksanaan di kedua-dua sekolah adalah berbeza.
Water Hack Burns 2 lb of Fat OVERNIGHT
ReplyDeleteWell over 160 thousand men and women are losing weight with a simple and SECRET "liquid hack" to lose 1-2lbs each night while they sleep.
It's proven and works all the time.
You can do it yourself by following these easy steps:
1) Go grab a drinking glass and fill it with water half glass
2) And then learn this awesome hack
and you'll be 1-2lbs lighter the next day!